-پاسخ آیت الله سیستانی درباره لباس مشکی در محرم وصفر
-پاسخ آیت الله خامنه ای درباره افطار کردن با تربت امام حسین علیه السلام
-دست زدن همراه با شادي و خواندن و ذكر صلوات بر پيامبر اكرم و آل او(ص) درجشن هايي كه به مناسبت ايام ولادت ائمه(ص) و اعياد وحدت و مبعث برگزار مي شود چه حكمي دارد؟ اگر اين جشن ها در مكانهاي عبادت مانند مسجد و نمازخانه هاي ادارات و يا حسينيه ها برگزارشوند، حكم آنها چيست؟
-پاسخ آیت الله شبیری زنجانی درباره جشن عروسی در ماه محرم وصفر
-پاسخ آیت الله مکارم شیرازی درباره اصلاح و آرایش در ماه های محرم و صفر
-پاسخ آیت الله روحانی درباره جنگ عایشه با امیرالمؤمنین (علیه السلام) از همه گناهان بدتر بود
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز روز عید غدیر
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز عید غدیر
-پاسخ آیت الله حکیم در باره افضل بودن حضرت علی علیه السلام از بقیه ائمه وپیامبران
-پاسخ آیت الله وحید خراسانی درباره سیگار کشیدن در ماه رمضان

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:8725 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:6

به طور كامل زكات فطره را به چه كسي ميتوان داد؟

موارد مصرف زكات فطره همان مواردي است كه براي زكات مال است و آنها عبارتند از:

1- فقير و آن كسي است كه مخارج سال خود و عيالاتش را ندارد. كسي كه صنعت يا ملك و سرمايهاي دارد كه ميتواند مخارج سال خود را بگذراند فقير نيست.

2- كسي كه از طرف امام(ع) يا نايب امام مأمور است زكات را جمع و نگهداري نمايد و به حساب آن رسيدگي كند و آن را به امام(ع) يا نايب امام يا فقرا برساند.

4- كافرهايي كه اگر زكات به آنان داده شود، به دين اسلام مايل ميشوند يا در جنگ به مسلمانان كمك ميكنند.

5- خريداري بنده و آزاد كردن آنان.

6- بدهكاري كه نميتواند قرض خود را بدهد.

7- سبيل اللَّه، يعني كاري كه مانند ساختن مسجد، منفعت عمومي ديني دارد، يا مثل ساختن پل و اصلاح راه كه نفعش به عموم مسلمانان ميرسد و آنچه براي اسلام نفع داشته باشد، به هر نحو كه باشد.

8- ابن السبيل، يعني مسافري كه در سفر درمانده شده باشد.(1)

برخي از فقها از جمله امام خميني(ره) ميفرمايند: احتياط مستحب اين است كه زكات فطره را فقط به فقراي شيعه بدهند.(2)

جمع ديگري از فقها ميفرمايند: احتياط واجب آن است كه زكات فطره را فقط به فقراي شيعه اثني عشري بدهند.(3)

پي نوشتها:

1. توضيح المسائل مراجع، ج 2، ص 146 و 147، مسئله 1925.

2. همان، ص 179، مسئله 2014.

3. همان، ص 18، مسئله 2014.

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.